От години насам ЦСКА чисти едновременно две неща. Постоянно чисти задължения - било то от предишното ръководство, от по-преди, имам чувството, че ще изскочи и някое забавено плащане от времето на Добри Джуров. Напоследък взе да чисти и своя имидж. А именно имиджът на ЦСКА е онова нещо, което преди една-две години вече окончателно изчезна като понятие. 

Клуб с куп проблеми на главата си, свързван единствено със скандали, тоя си тръгнал, оня съди трети, пети иска нещо от шести, седми и осми се изказват против девети... Ей така по веригата вреше и кипеше на "Армията". Клуб без база, със старомоден стадион, без никакво лоби в БФС, скаран с всеки, от време на време без лиценз за нещо си и постоянно заплашван за бъдещо отнемане на лиценз за нещо си. Е, какъв имидж търсите при всичко това? Извинявайте, ама Човека глас би имал по-голям имидж на концерт в Карнеги Хол, отколкото ЦСКА във футболните среди у нас. Общо взето, бе нещо подобно както в онези брошури, които раздават понякога на чужденците, идващи в България - пълни с предупреждения за криминалност, за проституция, наркотици, наличие на ромски субекти из улиците, каруци, дупки и т.н. Е, всички знаем, че България не е чак пък само това, има и хубави страни. Така и в ЦСКА вероятно са се чудили защо все ги хулят, нямат никаква медийна защита за каквото и да било. Просто имиджът на ЦСКА достигна до кота нула.  

В последната година нещата започват да се съживяват. Леко, с изключително бавни крачки, но се върви напред.

Нека започнем именно от предстоящата контрола с Металург Донецк. Тя отива далеч отвъд един обикновен спаринг. Похвално бе като цяло намерението на ръководството да съчетае един от най-светлите български празници 6 септември с футболен такъв на стадион "Българска армия". Чисто спортно-технически отборът на Стойчо Младенов се намира в много добра форма и едно класическо отбиване на номера с контролка срещу Витоша Бистрица, Сливнишки герой или Банско щеше единствено да свали тази форма. Категорично няма никаква полза от това да хванеш някакви лимони и да ги биеш лежерно с 2-3 гола. Гледай пък сеира, ако изобщо не успееш да ги биеш. Пак ще има подвиквания, подмятания. Сега обаче е далеч по-различно. Металург Донецк е стабилен тим, идващ от сериозно европейско първенство, бълващо години наред участници в групите на Шампионската лига или Лига Европа. Има я, разбира се, и топлата връзка - имената на Велизар Димитров, Жуниор Мораес и Грегъри Нелсън са напълно достатъчни да акумулират интерес. Похвално бе, че преди да се появи вариантът Металург, наистина се водеха преговори с тимове като Киево и Парма. Не се получи, червените доста късно се сетиха да разговарят изобщо с тимове от подобен калибър. Но поне се опитва, прави се усилие. Търси се нещо по-различно. Наблюдава се инициативност. А можеше да се мине и далеч по-леко, по тънката лайсна.

Примери с останалите отбори - колкото искате. В Левски Гонзо е набрал телефона на Вики Павлов и: "Вики, абе аре да дойдете в петък до "Герена", за да спретнем една лека контролка..." И готово. Страшен мач, няма що! Така е лесно. Трудното е да преговаряш дни наред с тимове от Серия А, да не се получи в крайна сметка, но да не се отказваш, веднага да опитваш нови и нови варианти. Защото именно това е една от дребните имиджови стъпки, които ЦСКА трябва да извърви в изобилие. Мнозина вероятно ще се смеят на т.нар. празник, който подготвят в Борисовата градина тази неделя. Ще играят ветерани, фенски тимове, деца и юноши. Ще се продават артикули. Публика трябва да дойде, за да се почувства истински празникът. Но дори да не дойде толкова, колкото им се иска на всички замесени в организацията, това не бива да ги отказва за бъдещи подобни идеи.

Преди това бяха опитите с акциите - имаше кампания, в крайна сметка всичко завърши с неуспех. Но ще дойде новата кампания, надявам се, вече са закачени всички налични обеци по ушите. Преди това пък имаше някакъв опит чрез търговската мрежа да се активизират фенове на ЦСКА. Добра идея, но отново не доизведена докрай. От десет идеи две-три да сработят според очакванията - пак е нещо. Бирфест ли ще е, надпиване с лимонада ли ще е, някакви турнири или мачове - няма значение. Отвсякъде на подобни мероприятия струи позитивна футболна енергия. И когато всичко това е съчетано с едно добро моментно представяне на отбора в първенството, онова с чистенето на имиджа може и да има краен успех.  

Разбира се, трябва да се действа внимателно. Самият Томов в неподправения си, изключителен, емблематичен стил поръси празника с обещания. Качи летвата, като превърна контролата с украинците в бенефис на Велизар Димитров. Вероятно, без да е говорил със самия Вили. Тъй като Димитров го отрече дни по-късно, в сряда, в интервю за "Тема Спорт". Естествено, че за подобен бенефис, даденият играч има нужда да си покани приятели звезди, които не присъстват в наличните два тима, играещи на терена. Пък и много хубаво го каза: "Това е сериозна проверка". Един вид, нека не я разваляме с някакви шоуелементи. Александър Томов трябва да внимава при подобни обещания, тъй като анонсът, че Велизар няма да играе, сваля очакваната публика. Феновете на ЦСКА не искат повече да бъдат лъгани за каквото и да е. Да не се обърне ефектът от планирания празник в дефект. Същото е и когато при представянето на онзи анимационен сър Лоурънс от Острова се обещаваха връзки със звездни тимове, ще речеш - ей ги вече ЦСКА и един Челси побратимени. Не бива, нека се обещава само когато е 100% сигурно.  

Миналата седмица говорихме за публиката на ЦСКА. По-скоро за нейната липса от трибуните в момент, когато отборът играе добре и има нужда от подкрепа, за да заиграе още по-добре. Подобни бонуси по време на сезона би трябвало да се приемат като добре дошли. Разглезената до краен предел публика на Барселона, въпреки всичко идва да гледа контрола с мексиканците от Леон за трофея Жуан Гампер. Идват 80 000, проверих. Естествено, друго би било, ЦСКА да бе отстранил Зимбру, да играеше тепърва в Европа и да предстояха още мачове. Това вече е в близкото болезнено минало. Сега цацата е риба. Едни чакат Реал М, други Металург. Всяко нещо с времето си! 

Важното е, че в ЦСКА се наблюдава все по-нарастваща инициативност. Постоянно има идеи и постоянно нещо се случва. Това определено е позитивно и публиката би трябвало да го оцени. 

Съвместна публикация на Gong.bg и вестник "Тема Спорт".